« Wróć...

A.8.Podyplomowe Roczne Studium Terapii Rodzin

Termin: I. 12-13.04.2024, II. 10-11.05.2024, III. 21-22.06.2024,
IV. 27-28.09.2024, V. 25-26.10.2024, VI. 22-23.11.2024, VII. 10-11.01.2025, VIII. 31.01-1.02.2025, IX. 28.02-1.03.2025

Prowadzący: Zespół Nauczycieli PIE
Miejsce: Łódź
Koszt: 3900 zł (liczba miejsc ograniczona) Pierwszeństwo mają osoby zgłaszające się na całość. Jeśli są wolne miejsca – koszt jednego warsztatu: 520 zł

Program szkolenia

Proponowany cykl zajęć umożliwia poznanie podstawowych aspektów pracy z rodziną i systemem.

WARSZTAT I. STRATEGICZNA TERAPIA RODZIN

INGA NOWAK-DUSZA

 

  1. Rodzina jako system.
  2. Wskazania do uwzględnienia systemu w psychoterapii.
  3. Cele strategicznej terapii rodzin – J. Haley.
  4. Rodzaje stresorów oraz cykl życia rodziny jako wskaźniki interwencji psychoterapeutycznych.
  5. Paradygmat cyrkularny - rozpoznawanie parametrów funkcjonowania rodziny (objawów, wzorców komunikacji, zasad życia w rodzinie).
  6. Funkcja rytuałów i opowieści rodzinnych jako ericksonowski sposób aktywowania zasobów rodziny i motywowania do terapii.
WARSZTAT II. KONTRAKT W TERAPII RODZIN

ANNA WIERZBOWSKA

 

  1. Fazy pierwszego wywiadu.
  2. Wstępna diagnoza systemu.
  3. Modyfikacje kontraktu w zależności od specyfiki zgłaszanego problemu.
  4. Rozpoznawanie etapu gotowości do zmiany i wzmacnianie motywacji.
  5. Ustalanie kierunku dalszej terapii.
  6. Sporządzanie raportu z pierwszego wywiadu.
WARSZTAT III. GENOGRAM KLASYCZNY

ANNA WIERZBOWSKA


  1. Genogram – zasady tworzenia map systemów rodzinnych: schematy rysowania i symbole, przykładowe genogramy rodzin.
  2. Zasady i metody prowadzenia wywiadu przy tworzeniu genogramu klasycznego.
  3. Diagnozowanie na podstawie informacji zebranych przy użyciu genogramu klasycznego: interpretowanie struktury rodziny, wzorce relacji w rodzinie-relacje trójkąta, rozpoznawanie ról w rodzinie, interpretacja faz cyklu życiowego, rozpoznawanie zasobów rodziny.
  4. Genogram jako narzędzie w psychoterapii rodzinnej: przekazy międzypokoleniowe, zgłaszany problem a kontekst rodzinny.
  5. Warianty pracy z genogramem – genogram przestrzenny.

Szkolenie zakłada pracę uczestników nad własnym genogramem lub genogramem pacjenta.

 

 

 

WARSZTAT IV. ERICKSONOWSKIE METODY PRACY Z RODZINĄ

ALEKSANDRA NOWAK

  1. Kiedy dziecko „zaprasza” rodzinę do terapii.
  2. Planowanie terapii (diagnoza rozwojowa rodziny, określanie zasobów i obszarów deficytowych, konstruowanie interwencji terapeutycznych).
  3. Specyfika pracy terapeutycznej z rodzinami na różnych etapach rozwoju – metody, przykłady kliniczne.
  4. Techniki terapeutyczne (metafory, rytuały, zadania domowe, itp.).
  5. Wybrane zagadnienia kliniczne (opisy przypadków).
WARSZTAT V. DZIECKO W RODZINIE - PRACA SYSTEMOWA Z DZIEĆMI W RÓŻNYM WIEKU

KATARZYNA ZABORSKA

  1. Zasoby i szczególne zadania wybranych członków rodziny (matka, ojciec, rodzeństwo, dziadkowie).
  2. Długotrwała choroba dziecka i jej wpływ na rodzinę.
  3. Strategie lepszego radzenia sobie z długotrwałą chorobą dziecka na przykładach chorób somatycznych i psychicznych.
  4. Wybrane zagadnienia kliniczne (zaburzenia rozwojowe, zaburzenia więzi, lęk społeczny, anoreksja, depresja młodzieńcza).
  5. Zasoby i wyzwania rozwojowe związane z wiekiem dziecka.
  6. Praca z adolescentem.
  7. Prezentacja przypadków, tworzenie programu terapeutycznego dla rodzin.
warsztat VI. ERICKSONOWSKI GENOGRAM PRZYSZŁOŚCI. 

KRZYSZTOF KLAJS

Warsztat jest prezentacją autorskiej metody Ericksonowski Genogram Przyszłości. Metoda ta jest wynikającym z moich wieloletnich doświadczeń wzbogaceniem tradycyjnej wersji genogramu o elementy ericksonowskie, a zwłaszcza transowe zjawisko progresji w czasie. Metoda ta ma zastosowanie zarówno w terapii indywidualnej, jak i rodzinnej.

  1. Zasady konstruowania Ericksonowskiego Genogramu Przyszłości – kolejne kroki.
  2. Transowe aspekty EGP.
  3. EGP jako rytuał.
  4. Relacyjne aspekty w tworzeniu i pracy z EGP. Pozycja pacjenta i pozycja terapeuty.
  5. Problemy kliniczne i obszary zastosowań EGP. Wskazania i przeciwwskazania stosowania EGP.

Ponieważ część zajęć będzie uwzględniać własne doświadczenia Uczestników, można przywieźć ze sobą ustne opowiadania / historie / przekazy, a także fotografie, pamiątki i rodzinne skarby.  Będą one przestrzenią, z której zrobimy dobry użytek.

warsztat VII. HIPNOZA W TERAPII RODZIN. 

ANNA WIERZBOWSKA, KATARZYNA ZABORSKA

  1. Korzyści płynące ze stosowania hipnozy w terapii rodzin.
  2. Diagnoza zjawisk transowych w systemie.
  3. Trans objawowy, a trans terapeutyczny w pracy z rodziną.
  4. Spożytkowanie kreatywności rodziny w budowaniu technik hipnotycznych.
  5. Zasady wprowadzania hipnozy podczas sesji terapeutycznych.
  6. Analiza przypadków klinicznych, ćwiczenie umiejętności praktycznych, demonstracje.
warsztat VIII. SZYTE NA MIARĘ - PRACA TERAPEUTYCZNA Z RODZINĄ PATCHWORKOWĄ

INGA NOWAK-DUSZA



Wzrasta liczba osób żyjących w rodzinach rekonstruowanych, nazywanych również rodzinami patchworkowymi. Tworzone w ten sposób systemy rodzinne są złożone, powiązane licznymi zależnościami, świadomymi i ukrytymi. Praca z rodzinami patchworkowymi stanowi dla psychoterapeutów wyzwanie. Wymaga umiejętności rozpoznawania tkwiących w takiej rodzinie sił, sprzężeń, zasobów. Budowane interwencje muszą uwzględniać dynamikę zarówno osób uczestniczących w terapii jak i ich bliskich poza gabinetem. Warsztat jest przeznaczony dla terapeutów pracujących z rodzinami patchworkowymi oraz terapeutów pracujących indywidualnie z osobami, które wychowywały się
w rodzinach patchworkowych.

  1. Charakterystyka i specyfika rodziny patchworkowej (role, prawa i obowiązki, dynamika, zasoby).
  2. Fazy rekonstrukcji i zadania każdego etapu – próba konceptualizacji.
  3. Diagnoza oraz spożytkowanie zjawisk transowych w rekonstruowanych, wspólnotach rodzinnych.
  4. Formułowanie celów i interwencji terapeutycznych.
  5. Analiza przypadków klinicznych, ćwiczenie praktycznych umiejętności, demonstracje.
warsztat IX. SUPERWIZJA W TERAPII RODZIN.

DOROTA MŁYNEK-NOWACZYK


Superwizja jest jednym z podstawowych sposobów uczenia się psychoterapii. Warsztat kończący Studium będzie służył pogłębianiu, rozwijaniu i podsumowaniu nabytych umiejętności pracy z systemem rodzinnym. Będzie opierał się głównie na materiale przedstawiającym pracę własną z rodzinami prowadzoną przez uczestników Studium.

 

 

 

 

Prowadzący szkolenie

 


Szkolenia przeznaczone są dla osób z akademickim wykształceniem posiadającym trwałe zastosowanie w ochronie zdrowia (lekarze, pielęgniarki, psycholodzy, pedagodzy, rehabilitanci). Studenci ostatnich lat tych kierunków, zainteresowani  uczestnictwem  w  szkoleniach,  przed  przesłaniem  formularza zgłoszeniowego, proszeni  są o kontakt  z sekretariatem w Łodzi.